lördag 27 augusti 2011

Ett vackert bylte


Spets i tweed.


Långa spetsvarv.

Sedan i vintras har jag stickat då och då på den här i Saras soffa. Jag köpte tre nystan vårgrön Rowan Felted tweed dels för att jag var sur över något jag inte minns längre och dels för att jag behövde ett projekt att jobba på i Saras soffa. (Jag hade ju givetvis garn hemma, det vet vi alla men det var ju hemma och jag satt på jobbet när middagsinbjudan kom.) Efter en lång fundering kom jag fram till att det skulle bli en Ishbel. Kära, kära Ishbel. Kombinationen av vacker spets och tjockt tweedgarn kan ju göra vem som helst lycklig.
Några rader här. Några rader där. I början på sommaren fick byltet komma hem till mig igen och nu har jag två rapporter kvar innan den är klar. Vi får se om mottagaren gillar den lika mycket som jag gör, hon har nämligen födelsedag i oktober.

Detaljer:

Garn: Rowan felted tweed, 3-4 nystan. Av färgen Herb.
Stickor: 4 mm knit pro rundsticka, 80 cm
Mönster: Älskade Ishbel. Mönstret finns här. Jag har valt att sticka stor bas och stor spets så att den ska kunna värma en frusen fröken i vinter. Den blir gigantisk!

Inga kommentarer: