söndag 12 januari 2014

Angenäma problem

Ibland tänker jag ohälsosamt mycket på garn och stickmönster. I mitt happy place finns det garn, det ser lite ut som ett sånt där (om än färgkoordinerat) mysrum som man hade på lekis, fast med garnnystan i bara naturmaterial. Det är ett trevligt ställe, där finns även en katt, en soffa och en kaffebryggare i ett hörn.
Allt man behöver för att vara lycklig när allt annat runt omkring ibland suger. Du är välkommen in!

Idag tänker jag ohälsosamt mycket på vilka projekt som ska få utgöra mästerskapsprojekt så här i början av året. Först ut har vi EM i handboll som börjar idag. Jag ser alla matcher, handbollstokig som jag är och det ställer till problem när det handlar om att välja ut ett passande projekt, något som är lagom stort. Helst ska ju detta bli klart innan Ryssland öppnar upp dörrarna i Sochi nästa månad för då är det ju dags för ännu en mästerskapsstickning.


Jag väljer bland kombinationen av 3 kategorier: Garn, typ eller Nytt vs Ufo. Garn från stashen givetvis.

Garn: I mitt huvud snurrar färgerna orange och roströd runt så det blir nog ngt av den tanken. Att det blir ngn typ av ull det har ni ju förmodligen redan räknat ut.

Typ: Jag behöver fler vantar och vill verkligen sticka ngt fint ur min nya bok, Vantar för alla årstider, det finns så mycket fint i den! Jag har rosa/roströd Malabrigo worsted för en Echo flower eller tunnare 2-trådig mörkorange ull från som kan bli en randig sjal med spetskant om jag parar den med ljusgrå ull. Och några andra varianter av orange...

Nytt vs Ufo: Ska jag fortsätta på den rosa Ishbelsjalen som ligger kvar som ett bortglömt UFO eller ska jag unna mig lyxen att lägga upp för något nytt? Jag gillar ju att sticka Ishbel och jag gillar när saker äntligen blir klara men det är ju någonting särskilt med att lägga upp för något nytt...

Tål att funderas på.

Från vänster: Roströdrosa Malabrigo worsted, knallorange Malabrigo lace,  roströd 2-trådig ull från sommarens roadtrip i Jämtland samt ljusgrå 2-trådig ull från Tuna. Samt längst upp i bild: orangeaktig 3-trådig ull från fornstora dar.


Sedan har vi ju det angenäma lilla problemet med att välja projekt för Vinter-OS, en hel månads sömnbrist ligger framför mig. För ja, jag ser allt där också... Där får jag fundera riktigt ordentligt innan jag bestämmer mig.

Inga kommentarer: