tisdag 28 december 2010

Sock Monkeys

Efter ett helt år av eländes elände har jag fått tillbaka min stickmojo och ork och det firade jag i helgen med att lägga upp för ett par Monkey socks. Det måste ju finnas en anledning till att det finns tiotusentals projekt med detta mönster på Ravelry och jag förstår nu varför det har blivit sådant ståhej kring dem. Enkla att sticka, urfint spetsmönster och vilket garn som helst som passar för 2,5 mm strumpstickor, passar nog för att göra dessa sockar.

Ett suddigt apskaft.

Jag stickar i Sandnes lila Lanett på strumpstickor 2,5 mm. Min stickfasthet är faktiskt lite off så jag nöjer mig med att bara sticka mönsterrapporten på själva sockskaftet. (Jag äger nog inte ens ett par tunnare stickor.) Foten blir en vanlig slätstickad variant med hällapp.


Jag är hemma i byn för julsemester och kopplar av med lika delar stickning och fågelskådning. Katten ligger på fönsterbrädan och morrar åt hackspetten utanför. Mor och far serverar mig kaffe en gång i timmen.

Livet på en fin pinne.

Inga kommentarer: