måndag 12 oktober 2009

En liten tröja till en kall Beverly


Beverly är en liten Bostonterrier som inte tycker om att frysa, men älskar tröjor. Tyvärr så finns det enligt hennes matte inga fina tröjor att få tag på (mest hemskheter i akryl med dålig passform).

Det är klart att Beverly inte ska frysa, klart att jag ska sticka en tröja till henne!

Började surfa runt och bestämde mig för en dogcoat med cables från Drops. Shoppade lite mjuk merinoull istället för Karisma eftersom att jag tyckte att Karisman är sträv.
JA, jag vet att jag stickar till en hund - men jag måste ju sitta och hantera eländet medan jag stickar.

Drops, drops, drops - vad tänkte jag med. Jag hatar dem så innerligt. Mönstren är så otroligt ologiska.
Varför gör man en kombination av 3 olika flätmönsterrapporter som har olika rapportlängd? Som man sen ska försöka ha koll på - oj nu är jag på rad 5 i mönster 1, rad 7 i mönster 2 och rad 3 i mönster 3 - helt vansinnigt.
Sen tycker de att man ska följa mönstret på baksidan också, när de lika gärna kan skriva "knit as it present itself" rät stickas rät och avig stickas avig. Man får klura ut ett eget system varje gång.
Eftersom att man går från att sticka fram och tillbaka till att sticka runt så måste man ha koll på vilket som är ett mellanvarv (då man inte "vrider" kablarna)/ eller vad som kan motsvara ett avigt varv. Om man bara har det och passar in det när man växlar mellan att sticka runt och fram/tillbaka så behöver man aldrig tänka på att vrida kablarna från avigsidan - Varför skriver de inte in det i mönstret????
Sen är det ju andra småsaker som att man inte börjar centrerat på projektet utan lite off och avmaskningen är som vanligt väldigt svår att tyda och ologisk. Ja, jag skulle nog kunna hålla på och hitta saker jag ogillar hur länge som helst.

Och inte nog med det, så räckte inte garnet - så nu måste jag springa och köpa ett nystan till idag. Jag blir så trött, så trött.

Snart är den klar, bara halva avmaskningen kvar och rib vid framben och avslut.



Inga kommentarer: