söndag 29 november 2009

Marknadsgarn

En sak man alltid kan räkna med i Norrbotten (förutom att man alltid blir bjuden på gott kaffe hos folk) är att där det finns en marknad, där finns det ullgarn. Fint svenskt ullgarn i olika tjocklek och färg. Och Morjärvsgarn. Och egenfärgat ullgarn i varierande tjocklek. Och raggsocksgarn. Och lovikkagarn i mängder.

Svenskt ullgarn i ljusgrå, naturvit och mörkgrå.

En solig dag i sommar fick jag och barndomsbästisen AC läge att gå på den lilla marknaden i Överkalix när vi var på besök hos vänner. Vad gör man inte för att lindra huvudvärken dagen efter en trevlig kväll?
Det här garnet har jag märkt finns på alla marknader i Norrbotten och jag har petat på det flera gånger under besöken. Det kostade 50 kronor för en stor härva och jag kunde verkligen inte välja bort någon färg. AC som förstår det här med garn och fynd och även förstår sig på mig, sa att jag skulle köpa alla tre. Jag sa ju inte direkt emot henne.
På hemslöjden finns samma garn för dubbla priset och det är ganska tjockt, 4- eller 6-trådigt, tror jag. Passar nog för 3,5 mm eller 4 mm stickor och kanske blir det några varma sockar med selbumönster i framtiden.


Andra marknadsgarnet för i år skrev jag om här. Det är ursnyggt lila sockgarn från Morjärv men Novembermörkret gör inte färgen rättvisa alls. Jag ravelrysurfar lite mönster och tänkte kanske prova att sticka dem från tån och upp, något som jag aldrig provat förr.

Ikväll stickar jag vidare på roströda koftan och syr ett fodral till mina strumpstickor, ett projekt som jag har tänkt och tänkt och tänkt på länge. Men först väntar El clásico med Barcelona mot Real Madrid och vinterns första skumtomtar.

Trevlig första advent!

Inga kommentarer: