söndag 6 oktober 2013

Socktoberfest

En kväll här i veckan medan det fortfarande var september i kalendern satt jag och funderade på vad jag skulle ägna mig åt under årets Socktoberfest. Kanske ett par flätsockar? Kanske ett par släta sockar?
Hur som helst undrade jag mest över vars alla mina 2,5 mms stickor hade tagit vägen, jag har ju en hel drös i både bambu och i älskade knitpro. Jag började sedan gräva efter lite garninspiration och hittade det här:


En hög påbörjade sockskaft som låg och lurade i en korg. När jag egentligen är för trött för att sticka så lägger jag i princip alltid upp för ett par nya sockar. Sockskaft är ganska foolproof. 

1) Hallonröda flätsockar i Lorna's Lace. Jag tror jag snodde mittflätan från ett mönster som heter Naive Socks. Magiskt garn med mycket stuns. Jag har nog bara stickat ett skaft än så länge, undrar varför jag la ner det här projektet egentligen? Och var har jag skrivit ner mönstret?

2) Gröna spräckliga barnsockar i Fabel med annorlunda häl och enkel 2x2 ribb på skaftet. De här är nog snart 3 år gamla. Kanske dags att göra klart dem nu?

3) Blålilagrå randiga barnsockar med enkel 2x2 ribb på skaftet i garn som påminner om Fabel.Undrar om jag har mer av garnet?

4) Turkosrandiga sockar med 2x2 ribb som har fått nya matchande hälar. Inga konstigheter.

5) Randiga clownskaft i 2x2 ribb i Kaffe Fassetts 6-trådiga garn för Regia. Tyvärr är garnet så gammalt att jag glömde bort att det 6-trådiga har utgått ur sortimentet så där har jag liksom fastnat. Eftersom jag gärna stickar hela paret med likadant garn så köper jag gärna ett nystan av dig om du har ett kvarglömt nystan någonstans i stashen. Ett halvt nystan skulle nog också räcka för att få dem klara.

6) Ett par klassiska tjocksockar i Raggi med 2x2 ribb som kommer att värma tassarna fint i vinter. Färgerna är precis som jag vill ha dem, grått, vitt och ljusrosa. Mina skaft är 40 maskor och foten 36 maskor med 4,5 mm stickor.

Ähum. Som ni ser så har jag redan fått klart för mig vad jag ska göra under oktober; 

STICKA KLART SOCKAR.

Inga kommentarer: