onsdag 20 februari 2013

Revanschen



I höstas var jag tvungen att i all hast åka till Tallinn i Estland över en dag. Jag räknade ut att jag skulle ha några timmar mellan mötet och flighten tillbaka så jag satt uppe länge natten innan och googlade på garnaffärer och sånt som skulle vara värt att se.
Och tro det eller ej, jag hittade garn! (Ganska mycket garn på väldigt kort tid måste jag tyvärr medge!) Och jag hittade roliga stickböcker i bokhandeln! Och ett medeltida torg! Och god mat! Och gott kaffe! Jag älskar Tallinn!

Det här är min version, den som till slut blev en hel -och helt fantastisk- Swallowtail.

Garn: 3 nystan Rowan felted tweed, i typ grönturkos, färgen heter Watery. På många bilder ser den mer blåturkos ut. Jag betalade alltså motsvarade 45 kronor per nystan på Lõngapood, Pärnu mnt 46, det tycker jag var en bra kurs på Rowan felted tweed. Fin butik med fint garn. Jag gillar ju spets och kraftigare garn.
Stickor: 4 mm till bas och 4,5 mm till spetsen.

Sjal: Jag skrev ju här att jag verkligen inte kan med di dära budding lace repeats så denna bas är precis som basen i Ishbel, jag gillar den bättre så.
Alltså, (R) 2r, omslag, sticka fram till mittmaskan, omslag,1r, omsl, sticka till sista 2 maskorna, omslag, 2r 
(A) 2a, sticka aviga till sista två maskorna, 2r
Repetera till 247 m (123+1(mittmaska)+123) =  motsvarar den större storleken, 19 budding lace repeats
Byt till 4,5 mm needles och fortsätt med Lily of the valley border.
Öka sedan 8 maskor mellan LOV och Edge chart för att mönstret ska gå jämnt upp i den större storleken.
Jag stickade ökningen på samma sätt som i basen.(255 sts)
Här glömde jag ju då att jag hade gjort research på Ravelry för att kunna göra sjalen större så jag fick backa lite drygt 2000 maskor för jag ignorerade den där gnagande känslan inuti om att det var något som inte stämde. Till slut hittade jag min egen anteckning och konstaterade att Ich bin ein Idiot.
Ja, ni ser ju. Rippeti-ripp!

Jag stickade nupparna så här: 5 maskor på rätvarvet och sen på avigvarvet -  lyft 2 maskor avigt, sticka 3 aviga ihop och psso.   
Fortsätt sticka Edge chart enligt mönster. Jag skippade sista två varven i Edge chart för jag var inte säker på att jag hade tillräckligt med garn, tror jag hade mindre än 5 meter kvar när jag hade maskat av. 

Eftersom jag lever i en mörk grotta ett tag till så den här hemska bilden är den enda jag bjuder på tills vidare. 
Den färdiga sjalen mäter 170 x 85 cm, helt perfekt att vira runt halsen i kylan. Jag gillar den slätstickade sektionen som de 8 extra maskorna ger för den låter de två spetsdelarna sola sig i glansen, var och en för sig.

Värt allt slit och så sjukt jäkla fin sjal det blev! Jag vill ha en i varje färg!

Inga kommentarer: