söndag 17 maj 2009

Hemlängtan

Jag längtar hem till Norrbotten och sommarfisket så att det gör ont i hjärtat och som vanligt när infallen kommer har jag svårt att stå emot.
Jag började sticka ett par sockar igår till fiskevännen men är nog lite osäker på storleken på skaften. Han har iofs smala ben men de kan bli lite väl tighta ändå för en fullvuxen karl. Får se imorgon när min kära testperson provar dem, det är inte värre än att jag får ta dessa själv och sticka ett par till i en större storlek. De är ju så söta!

Mönstret: en modifierad och enklare variant av SpillyJanes söta fisksockar. Jag la upp 50 maskor och stickar bara en och samma rapport över 10 maskor på skaftet för att få en fin symmetri. Resten av foten blir ljusgrå. Det är märkligt hur tight det blir med mönsterstickning jämfört med vanlig slätstickning och då tycker jag ändå att jag är lätt på handen.
Garn: Rester av ljusgrå och midnattsblå Raggi från pappas sockar. Slitstarkt och varmt för fiskestövlarna och jag gillar fortfarande färgkombinationen galet mycket.
Stickor: 4,5 mm i bambu.

Med lite blockning så blir nog det här finfina fiskesockar.

Inga kommentarer: