söndag 27 december 2009

Holiday knitting

This little monkey is still knitting.*


Sitter insnöad här hemma hos föräldrarna och försöker avsluta lite pågående projekt som fått följa med norrut. Hittills har jag hunnit avsluta två par mössor och är alldeles ohämmat stolt över det.

Första mössan att bli klar var en röd tjock mössa med flätor. Den stickades klar i gaten på Arlanda i väntan på ett försenat plan, dagen innan julafton. Edith surade i sin bur och jag stickade flätor och glömde tid, rum och en röd skylt som visade kraftiga förseningar.

Garn: 2 nystan Freedom 100% wool by Twilleys and Stamford, inhandlades på garnbutiken McAree Brothers i Edinburgh under vår Skottlandresa och färgen är makalöst fin att titta på.
Stickor: 8 mm strumpstickor i plast.
Tid: Några timmar
Den är nu blockad och klar och väntar på att användas i den 15-gradiga kylan. I love it!

Andra mössan är den här: Jockes mössa
Modellen blev inte alls som vi tänkte så den här mössan har nu fått en ny ägare, nämligen Patrik. Han provade, blev förtjust och jag fick en anledning att göra klart. Det här har varit ett riktigt ångestprojekt längst ner i korgen. Jag backade några cm på mössan och avslutade med en improviserad ihoptagning som sedan säkrades med ordentlig nålsömnad.
Blockad och klar blev den riktigt fin, om jag själv får säga så. Alltid värmer den honom under någon kylig dag. Jocke ska dock få en ny version här i början på det nya året.


Nu fortsätter jag med syrrans röda jäkla Kerttu, det går långsamt framåt- maska för maska. Båda skaften och hälupptagningarna är klara och nu är det raksträcka fram till tån. Jag förstår inte alls varför detta tar så lång tid, jag tycker ju att mönstret är underbart fint...

* Bild: Copyright Mary Maxim

Inga kommentarer: