söndag 19 april 2009

Att kämpa i motvind

Det för tillfället enda ofärdiga projektet i min stickkorg, Jockes flätmössa.
I höstas bad min käre vän Jocke om att jag skulle sticka honom en mössa med häng. Jag fick fria händer och det började klia i stickfingrarna. Jag räknade lite löst på storlek och började sticka som en besatt efter ett improviserat mönster, en 2x2-fläta med två raders 2x2 ribb mellan. Garnet är en tråd svart Lucca Fino och en tråd svart Drops Alpacka på 3 mm bambustickor. Allt väl så långt.

Nu till anledningen till varför den är ofärdig. (om vi bortser från att Alpackan tog slut mitt i.) Garnkombinationen gör den iofs tjock och varm men även ganska stel. Det efterfrågade hänget lyser med sin frånvaro och mössan ger istället något som mest liknar en dumstrut på skallen.
Man ser ut som en idiot i den, helt enkelt.

Efter förra helgens pubträff kom vi fram till att mössan nog får bli en vanlig mössa UTAN häng och att vi gör en till MED häng, fast då stickad med bara en tråd.
Nu ska vi bara maska av så här lagom till vår- och sommarsäsongen.

Ähum. Förlåt Jocke! ♥

Inga kommentarer: