tisdag 29 december 2009

McAree Brothers, Edinburgh

Innan vi åkte till Skottland smidde vi garnplaner och googlade fram butiker. Butiken Knit1 nämndes ofta på bloggar och jag skrev ner adressen. Väl framme i Edinburgh plockade vi fram kartan och styrde stegen mot 89 West Bow. Utan överdrift kunde vi konstatera; för att vara en garnbutik i ullens högborg, Skottland, var detta en stor besvikelse. Vi gick båda tomhänta och sura därifrån.

Vi lade Knit1 bakom oss och kollade över listan igen med en tröstöl i var hand. Det fanns tydligen något (för oss) okänt företag som heter McAree Brothers bara några kvarter från vårt hotell, de hade visst lite ull. Någonstans hade vi läst om att det var en garngrossist men ingen hade nämnt något om butiker så jag hade iaf inte så stora förhoppningar om att hitta/få köpa nåt fint.

Jag hade fel. McAree Brothers butik visade sig vara ett skotskt garnheaven. Jag höll på att kissa ner mig av lycka. Ser ni kartongerna? Hyllorna? Ovanpå hyllorna? Korgarna? Golvet?

Det var fanimig garn överallt, från golv till tak.

Ser ni längre in i butiken? Oh lord, så grannt hä jär! Här på bilden står jag och betalar min lilla röda skatt efter ungefär två timmars gosande och funderande. Sara förevigade butiken och hittade hela tiden nya nystan omkring sig som behövde en mamma. Vi hade svårt att slita oss från hyllorna men med garninköp kommer törst och vi gick rusiga vidare ut på stan.

Våra inköp firades sedvanligt med lite gott att dricka.

Ungefär här insåg vi att jag nog gillar rött.

Från vänster: Sandnes Perfect till Kerttu (in progress), Rowan felted tweed till storprojektet och tjockt ullgarn till en Unoriginal Hat.

Inga kommentarer: