lördag 18 april 2009

Färgglatt och svartvitt

När jag ändå har outat min obsession för garn kan jag likaväl visa min stickböcker. Jag gillar böcker och jag gillar mönsterböcker ännu mer. Jag kan bläddra i timmar, om och om igen.


Färgglada vantar från Lettland.

Norsk Selbustrikk med fantastiska mönster.
När jag var liten besökte vi släktingar långt upp i Tornedalen och jag fick låna tjocksockar med helt otroligt fina mönster. De föll sedan i glömska men för något år började jag tänka på dem igen. Efter ett antal timmar framför Google fick jag reda på att de kallas Russesokker i Norge och användes under kriget som förhandlingsvara med ryssarna. Jag mailade Rauma ullvarefabrikk i Norge och fick tips om att den säljs via Hellylles hemsida. Några dagar senare fanns häftet i min hand. Det är skrivet på norsk men lätt att förstå. I love it!

Ännu mer Selbuvotter.
Den här köpte jag nog först och trodde att jag enkelt skulle kunna göra om mönstret till russesokker. Såklart. Det visade sig inte vara just så enkelt. Men jag älskar den ändå och tittar ofta i den. När jag klurat ut vilket garn jag kan använda ska jag göra alla i boken.

Inga kommentarer: