måndag 6 april 2009

Kallt om öronen


Började på en mössa på väg hem från Cannes igår. Perfekt pyssel till flygbuss, väntan på flygplats och på planet. 
Jag blev av med min mössa för några veckor sedan och har sedan dess varit i desperat behov av en ny. Det har varit rejält kallt om öronen, men det har tagit emot att gå och köpa en mössa när man har fått en anledning att börja på ett nytt projekt. 
Jag hade två nystan Debbie Bliss Rialto sedan tidigare som jag hittat i fyndlådan på Nysta (som jag givetvis inte kunde låta bli att köpa eftersom att fyndgarn inte "räknas" som ett nyinköp), sen gjorde en sökning på Ravelry på garnet + hat och hittade det här mönstret:



Kunde vara värt att testa, fina kablar minsann. Tyckte att den verkade lite liten dock, så jag började med att lägga upp 140 maskor istället för 120 - men då blev den på tok för stor (kan vara att jag hade en för lång rundsticka som sträckte ut den något enormt). 
Sen började jag tänka på att jag faktiskt använde 4.5mm stickor och inte 4mm som det är i mönstret, så jag stickar nu på 120 maskor ändå (efter att ha maskat och rivit upp 4 ggr, jag har lite svårt för när jag inte beräknat hur mycket garn som kommer att gå åt när man maskar upp och det blir mer än 30cm över - sånt slöseri med garn, det går ju inte för sig). 

Nu efter att ha stickat rib och nästan två kabelrapporter så börjar jag fundera på om den ändå inte blir lite tight - 3360 maskor senare - det tar verkligen emot att riva upp. Så det blir nog så att jag stickar klart. Antingen så funkar det trots allt, eller så får jag ge bort mössan till någon med mindre huvud och lägga till 10 maskor om jag kommer på att jag vill sticka en till i annan färg.

Detaljbild av kabelstickningen (bilden blev inte så bra eftersom att jag försökte sträcka ut ribben med hjälp av armbågarna och fota samtidigt..hmm)




Inga kommentarer: