torsdag 16 april 2009

Diskbänksrealism del 1


Dök långt ner i skattkistan inför fotograferingen och hittade det här garnet som jag beställt från Garnkorgen nån gång till ett par sockar. Jag gillar grått, lila och rosa ihop och för nån kväll sedan började jag med ett mönstertest med 3 mm stickor. De flesta sockar jag stickar blir alldeles för stora till mina pyttefötter så nu är jakten i gång på det perfekta 3 mm mönstret.
Jag har många nystan som passar in på "sockar med 3 mm stickor". Många, I tell you.



Chockrosa Juvel från Ljungqvists. Jag tänkte göra ett par färgglada tjocksockar och hade hittat ett fint mönster.




Någonstans gick det helfel trots att jag följde mönstret noggrannt. Ser ni hur det går ut vid tån? Jag rev upp hela sockan i argen och sedan dess har garnet legat i skamvrån.




Oftast köper jag garn som reseminnen. Det flerfärgade garnet köptes på kyrkmarknaden i Öjebyn 2008 och det är så tunt, så tunt men jag föll för de fina färgskiftningarna och de kinesiska tecknen på etiketten. Det ska visst vara slistarkt också. Jag tänkte ev para ihop det med det här mörka, tunna ullgarnet som jag felköpte i en butik i Innsbruck innan vi tågade iväg till Sverige-Rysslandmatchen. Jag ska prova sticka upp det för att se hur randningen egentligen ser ut och sedan bestämma projekt.

Röd Perfect från Sandnes garn i perfekt hallonröd nyans. Jag är svag för en perfekt rödfärg och de ropade på mig från hyllan på Garnboden i Piteå. Jag tror att det är 15% nylon i det vilket gör att det passar bra till glada fiskesockar. Jag har egentligen 3 nystan för att det ska räcka till ordentligt, vore ju synd om garnet tog slut, menar jag. Jag har upptäckt att jag oftast köper 4 nystan när jag impulsshoppar för att täcka in den eventualiteten.

Som den här högen med garn. Jag och Sara snokade upp garnbutiken i Salzburg och jag gick bananas bland merinoullen. Hittills har jag bara stickat ett par flätmuddar/misslyckade helvetessockar av det.

Oh, nämnde jag att jag har 4 nystan hallonröd av samma sort också? Nähä, inte det...suck.

Inga kommentarer: