måndag 11 januari 2010

Mer mössor och vantar

I lördags gick jag på Sticka och Virka i Hornstull och köpte garn. Anledningen till att jag gick dit var för att mamma tyckte så mycket om min Unoriginal Hat och ville gärna att jag stickade en till henne med. Givetvis gick jag därifrån med garn till mig själv också. De hade en färg i Sandnes Easy som hade utgått, så den var jag ju givetvis tvungen att rädda (det måste väl vara frikort på utgående garner??).

Jag testade att sticka en Unoriginal Hat fast utan att göra ökningen på 8 maskor som jag gjorde den första jag stickade, den mössan har visat sig töja sig en hel del och vill åka ner över ögonen (vilket kan vara fasligt irriterande).
Först tyckte jag att den blev lite för lång och funderade på att korta av den något på längden med någon maska i kabelrapporten, men efter att ha haft på mig den lite så är jag rätt nöjd och låter den vara.

I söndags sprang jag tillbaka till butiken och köpte två nystan till, det är klart att jag måste ha matchande vantar till mössan. Vante 1 blev klar igår kväll och jag har bara tummen kvar på vante 2. Mönstret är bara en enkel vante med enkelribb och en kabel mitt fram.

Inga kommentarer: