måndag 25 januari 2010

Live and let die?

Hujedamig, jag har anmält mig till Ravelrys OS-stickning. Med garn från stashen. Rena kamikazeuppdraget egentligen men vad fan, man lever bara en gång. Regler och grejer, alltså. Det här innebär att jag inte kan tidsfuska heller så det är bäst att välja projekt om omsorg. Inte gå ut för hårt, hellre hålla igen lite i början. Vem minns inte Elofsson vs Müelegg i Salt Lake City 2006? Huuva tungt.

Istället för att läsa på hemläxan om ryska verbs preteritumböjning har jag häckat några timmar på Ravelry.

Första alternativet: Just nu lutar det åt dessa vantar, små underbara skapelser. Jag behöver ett par mörka halvvantar att bära på jobbet. Valet av garn står mellan mörkblå mjuuuuk merinoull från Cannes (det skulle ha blivit en bebiskofta men ungen växte snabbt som en sumobrottare så jag valde annat garn till honom, mest som ett test. Han förtjänar nåt finare) och ett fint lilaaktigt jag köpte på PurlSoho i NY på för nåt år sedan. (garnet i mitten av högen på bilden)
Kanske har jag nog kvar av ett gammalt svart alpacka/silkegarn också.

Andra alternativet: Ett par lila vantar att matcha med min köpeshalsduk (Lugn, det är en pashmina!) Jag har två nystan Debbie Bliss Rialto som skulle passa fint, kanske i nån rolig flätvariant. Evangeline finns ju alltid men jag är sugen på nåt nytt att sätta tänderna i.
Grenen för dessa två skulle alltså vara: Mittens Moguls

Tredje alternativet är grenen Hat Halfpipe. Jocke förtjänar sin efterlängtade mössa och jag tror att jag har funderat färdigt på layouten. Han ville ju att jag skulle freestyla fram nåt diskret och mer garn finns ju hemma, ähum.
Jag behöver även en egen svart mössa. Ewa behöver en svart mössa. Alla ska ha en mössa.

Fjärde alternativet: Allt detta sockgarn som isolerar lägenheten, ack ja...
Grenen: Sock Hockey. Jag gillar sockar. Jag gillar ishockey.
(Kanske om jag gör dem flerfärgade att jag kan täcka in grenen Nordic colourwork också. Undrar om färger i svart/vitt/grått kvalar in där som colourwork?)

Femte alternativet: Grenen Scarf Super-G. Dessa jävla sjalar som jag dreglar över men aldrig lyckas slutföra! Problemet här är att jag gillar att titta på sport också, så till den grad att jag funderar på att ta semester under OS-turneringen.
Kanske en sån där enkel men snygg som Sara gjorde?

Nu ska jag och min stela lekamen sy lite mer på Eyelet cardigan. Jag närmar mig slutet och har satt sista januari som ett slutdatum. Jag vill ju hugga in på den mörkröda tweedkoftan men den har jag redan uteslutit som ett OS-äventyr...

Och ja det också, vi liksom råkade boka en resa till New York ikväll...
Ooooops!

Inga kommentarer: